Verbinden met klanten

Jezelf persoonlijk verbinden met je klant

Jarenlang was ik klant bij een Citroëngarage. Als ik daar kwam om mijn auto te brengen, maakte de baliemedewerker altijd een praatje met me. Hij wist wie ik was en stelde steeds weer een leuke vraag. Over de auto was ik helaas niet tevreden. Maar het persoonlijke contact dat ik daar als klant had, vond ik erg prettig. Daarna stapte ik over op een Volkswagen. Als ik de garage binnenkwam ging het gesprek uitsluitend en alleen over de reparatie, hoe lang het zou duren en wat het zou kosten. Ik kreeg vriendelijk een kopje koffie en de wifi-code aangeboden als ik er bleef wachten. Maar het contact bleef zakelijk, formeel en afstandelijk. Dat voelde een stuk minder fijn dan bij de Citroëngarage. Terwijl ik over de auto dan weer wel erg tevreden was. Toch zie ik deze vorm van klantbenadering als een gemiste kans.

Willem van Boekel - Spreker-Verbinden met klanten
Verkoopgesprek auto

Trouwe klanten creëren

Het verbinden met je klant is iets wat sommige verkoopmedewerkers van nature doen, maar ook veel niet. In mijn trainingen krijg ik regelmatig met mensen te maken die het moeilijk vinden om werkelijk contact te maken. Simpelweg door een gesprek van mens tot mens te voeren. Als coach laat ik de medewerkers ervaren hoe ze een fijn, persoonlijk gesprek kunnen voeren. Ze ontdekken hoe prettig dat voelt voor zowel henzelf als de klant. De klanten die zij voortaan op deze manier aanspreken, zullen het contact als intenser en persoonlijker ervaren, wat hen weer een trouwe klant oplevert. In de training die ik hierover geef, kan ik als acteur verschillende klanttypes spelen, zodat de ervaring tijdens het rollenspel nog realistischer wordt.

 

Zullen we kennismaken?

Hulp nodig bij het ontwikkelen van verkoopmedewerkers of het leren verbinden met je klant? Vraag vrijblijvend een kennismakingsgesprek aan via mail: info@willemvanboekel.nl of telefonisch: 06-29348889

Wat trouwe klanten over mij zeggen

Marlies Scheepens – Marketing Manager @ T-Mobile

“Willem heeft tijdens het afdelingsuitje van onze marketingafdeling op een zeer leuke, humoristische en soms (licht) confronterende manier mij en mijn collega’s aan het denken gezet. Los komen van ‘ja maar’ en de verschillende niveaus waarop je met elkaar kunt communiceren werden plenair en in kleinere teams geoefend. Binnen de afdeling zijn we sinds kort gestart met Agile werken, voor de net geformeerde squads was deze sessie met Willem dan ook zeker een welkome aanvulling en heeft absoluut een bijdrage geleverd aan de onderlinge verbondenheid en vertrouwen!”

Yvonne de Jager – Directeur Integratie & Business Development @Avobo Media

“Wat was het een feestje om Willem op ons bedrijfsevenement als keynote speaker te hebben. Zijn verhaal was heel toegankelijk voor een breed publiek. En hoe lastig is het om in dat geval dan toch nog een opvallend verhaal te hebben. Een ieder kon er voor zichzelf iets uithalen. Hij zocht duidelijk de interactie met de zaal op. Hij heeft goed naar de briefing geluisterd en heeft op een krachtige en humorvolle manier zijn verhaal daarop aangepast. En daarnaast is hij gewoon prettig en flexibel in de omgang.”

Ine Jansma – Organisatiemanager @ Juffrouw Jansma

“Willem draagt een bijeenkomst. Hij weet wanneer hij zijn talenten moet inzetten. Wanneer humor gepast is, wanneer hij strenger moet zijn, wanneer charme goed werkt. Daardoor loopt een evenement vloeiend. Willem krijgt een groep los, voelt goed aan wat past en nodig is. De gasten gingen weg met een goed gevoel en een vrolijk gezicht. Ik ben fan van Willem!”